woensdag 2 februari 2011

TaKeTiNa (2)


Zoals beloofd in het TaKeTiNa verslag van vorige week, hier nog wat extra informatie.
Toppers
De docenten waren Lothar Berger en Dorothea Schridde. Beiden hebben hun sporen verdiend in de muziek en werken graag en vaak samen bij het geven van TaKeTiNa workshops. Mijn oordeel na twee dagen: Toppers. Professionals. Mensen die hun vak verstaan gecombineerd met een bescheiden, warme en uitnodigende houding.

PassieProjecten
De workshop was georganiseerd door PassieProjecten in Driebergen, waar overigens nog veel meer mooie en bijzondere dingen gebeuren op het gebied van muziek en zang. Ooit volgde ik bij Madeleine Ingen Housz, een van de inspirators van Passieprojecten, een cursus stemexpressie; onder andere door deze cursus ben ik uiteindelijk terecht gekomen in de muziektherapie, dat zegt wel iets...

Polyritmiek
TaKeTiNa ("het ritme in jezelf wekken") bestaat al 40 jaar (onbegrijpelijk dat ik er vorig jaar pas voor het eerst over hoorde), wordt over de hele wereld gepraktiseerd en is ontwikkeld door Reinhard Flatischer. Deze Oostenrijkse musicus reisde de wereld over op zoek naar de basis van muziek. Ritme, beweging, stem, daar kwam hij op uit. Dit heeft hij verder ontwikkeld tot deze bijzondere vorm waarbij de voeten een ritme stappen, de handen vervolgens een tegenritme klappen en de stem er een derde ritme doorheen weeft, op basis van voor- en nazang van lettergrepen en onbekende woorden. Polyritmiek met jezelf. Dat zou zomaar niet lukken wanneer daar niet de surdospeler zou zijn, het baken in de verwarrende ritmezee. Een rots om je aan vast te klampen wanneer je dreigt te verdrinken, die er altijd is, stevig, onverwoestbaar. Of zoals een deelneemster opmerkte 'Moeder Aarde zelf in het midden'.

Het lichaam leert
Als deelnemer wissel je voortdurend tussen 'in ritme zijn' en 'uit ritme zijn'. Elke keer wanneer je de weg naar de basis pulse terugvindt, wordt het ritme sterker beleefd, gaat het gemakkelijker. Omdat het vanuit de beweging gebeurt, heel eenvoudig opgebouwd wordt, je voorbij het denken gaat, leert je lichaam beter de 'groove' aanvoelen, de polyritmiek hanteren. Begrijpelijk dat er zoveel musici de weg naar TaKeTiNa inmiddels weten te vinden.

Therapeutische toepassingen zijn er vele. Het voert te ver om dat hier allemaal te noemen. Ik kan me er wel van alles bij voorstellen, het beleven van deze polyritmiek in je lijf en in de groep doet iets met je. Bewustzijn van je lichaam, van chaos naar structuur, inzicht in je manieren van denken ('ik sta voor schut' of 'niet erg, ik pak het zo weer op', een wezenlijk verschil). Waar het muzikale stroomt of stagneert. Oefenen met vertrouwen hebben, het komt immers altijd weer goed.

Wil je er nog meer over weten, hier wat links:




1 opmerking:

  1. wat een prachtig artikel!! ja, dat gaan we natuurlijk opnemen bij de reacties van de taketina cursus..

    BeantwoordenVerwijderen

Plaats hier uw reactie